CENTRUM DOKUMENTÁRNÍHO FILMU

logo MFDF Ji.hlavalogo DOK.REVUElogo Inspirační fórum

cs

Viera Čákanyová

Viera Čákanyová
Viera Čákanyová se narodila v Bratislavě v roce 1980. Vystudovala Vysokou školu múzických umění v Bratislavě, ateliér scenáristické tvorby. Od roku 2005 studuje FAMU - katedru dokumentární tvorby. Pod její režií vznikly filmy Under Under Ground (2006), Červi (2007) a Piraňa (2007), který získal cenu za nejlepší film na FAMUfestu 2007, festivalu studentů filmové fakulty AMU. Počátkem roku 2008 získala Viera několik mezinárodních festivalových ocenění za experimentální dokumentární filmy Under Under Ground a Piraňa. V nedávné době získala zvláštní ocenění v rámci kolekce filmů studentů FAMU na festivalu českých filmů „Finále Plzeň 2008“. Její zatím poslední film Alda byl oceněn za nejlepší režii na FAMUfestu 2009. Zdroj: dafilms.cz

Výpis filmů autora

bez náhledu

100 dnů

Viera Čákanyová / Česká republika / 2009 / 22 min. 0 sec.

Životní příběh nemá přesnou formu, tak jako u obrazu může první pohled směřovat do kteréhokoliv bodu jeho prostoru. Důležité je, že se celek postupně vyjeví. Život pokračuje dál, lidé pracují, plodí děti, z lásky nebo z nedostatku jiné životní motivace. Když není Bůh, jediná jistota je 24-hodin otevřené Tesco. Před 40 lety přistálo Apollo 11 na měsíci. Příští cíl je Mars. Žádný lidský projekt nemůže úspěšně běžet bez naděje na dokončení v rozumné lhůtě. Maximální rozumná lhůta je délka lidského života. Co všechno se do ní vejde? Béla, maďarský biomolekulární vědec v důchodu čeká na smrt. Mezitím řekne pár věcí.

Alda

Alda

Viera Čákanyová / Česká republika / 2009 / 51 min. 0 sec.

Na základě knížky Můj život s Alzheimerem Oldřišky Ševelové vznikl scénář k filmu, který dokumentární formou vypráví o ženě vyrovnávající se s postupující demencí mimo jiné vlastními záznamy natočenými na malou digitální kameru, kam si nahrává vzpomínky, myšlenky i denní úkoly.

Bílá na bílé

Bílá na bílé

Viera Čákanyová / Česká republika, Slovensko / 2020 / 74 min. 13 sec.

Videodeník režisérky z jejího pobytu na polské antarktické stanici, kde v roce 2017 natáčela film FREM (2019), jehož hlavní postavou byla umělá neuronová síť. Během pobytu vede autorka chatové konverzace s umělou inteligencí, které se dotýkají povahy filmu, umění a smyslu života a odhalují způsob myšlení oproštěný o lidskost a emocionalitu, nutící k hluboké introspekci. Záběry z každodenní rutiny na stanici kontrastují s lyrickými scénami člověkem neposkvrněné antarktické přírody, jež autorka doplňuje svými komentáři a myšlenkami, vyprovokovanými osamělostí ledem pokryté krajiny.    „Ako sa dá myslieť niečo principiálne neľudské? Točím film o umelej inteligencii, ale je to čoraz ťažšie, absurdnejšie. Antarktická krajina funguje ako droga. Chodím v bielej tme a hľadám pocit úľavy? Som hmota s vedomím, ďaleko od termodynamickej rovnováhy. To je jediné, o čom viem podať správu.“  V. ČákanyováQ&A s režisérkou Vierou Čákanyovou:

Realizováno za podpory:

Financováno EU
NPO
Ministerstvo kultury
Jihlava
Státní fond kinematografie
Kraj Vysočina
Dále spolupracujeme