CENTRUM DOKUMENTÁRNÍHO FILMU

logo MFDF Ji.hlavalogo DOK.REVUElogo Inspirační fórum

cs

Násilí a multikulturalismus

Určeno pro střední školyikona SŠ
Násilí a multikulturalismus

Lekce představuje fenomén zobrazování násilí v současné vizuální kultuře s přesahy do válečné fotografie a videa 20. století

ZÁKLADNÍ INFORMACE

  • věkové zaměření: SŠ
  • délka lekce: 120 minut

FORMÁT

Přednáška s praktickými cvičeními a s užitím vizuálního materiálu a videoklipů. 

OBSAH LEKCE

Ocitáme se v současné populární kultuře a médiích zaplaveni obrazy násilí více nežli tomu bylo v minulých dekádách? Dokážou obrazy násilí podněcovat k šíření agresivity a nenávisti, anebo mohou posloužit i jako silný nástroj vzdělávání k respektu a vzájemnému porozumění? Stali jsme se s všudypřítomností internetu a sociálních sítí pouhými otupělými konzumenty obrazů násilí, anebo nás právě tyto výjevy dokážou aktivizovat a vyhnat v občanském protestu do ulic? 
Lekce představuje fenomén zobrazování násilí v současné vizuální kultuře s přesahy do válečné fotografie a videa 20. století (první manipulace válečnou fotografií, hnutí proti válce ve Vietnamu, případ Rodneyho Kinga, moderní válečné vizualizace technologií). Program se prostřednictvím rozboru ikonických i méně známých fotografií násilí a války zamýšlí nad otázkami zodpovědnosti tvorby, šíření a interpretace těchto obrazů, jak o nich přemýšleli kritici kultury Susan Sontag a John Berger či psycholog Philip Zimbardo. Lekce téma zasazuje také do současné popkulturní produkce (Childish Gambino, Beyoncé a Jay-Z), jíž dominuje problém rasové diskriminace a vede studenty k zamyšlení se nad motivy fungování multikulturní společnosti.

Lektoři

Andrea Průchová Hrůzová

Andrea Průchová Hrůzová

Andrea Průchová Hrůzová Ph.D. je teoretičkou vizuální kultury, badatelkou a pedagožkou. Předměty spojené s teorií a metodologií vizuální kultury vyučuje na Karlově Univerzitě, Prague College a Scholastice. V oblasti výzkumu spolupracuje s Akademií věd ČR, s Národním filmovým archivem, Ústavem pro studium totalitních režimů a Univerzitou Karlovou. Založila a vede Platformu pro studium vizuální kultury Fresh Eye (www.fresh-eye.cz). Je držitelkou Fulbrightova stipendia, stipendia Georg Eckert Institute, stipendií Hlávkovy nadace Nadání, tvůrčího stipendia Visual Studies Workshop a nominantkou Cena Jacquesa Derridy 2018. Do českého jazyka přeložila výbor esejí Způsoby vidění Johna Bergera (2016, včetně autorského doslovu) a spolupodílela se na překladech Teorie obrazu W. J. T. Mitchella (2016, včetně rozhovoru s autorem) a Jak vidět svět Nicholase Mirzoeffa (2018, včetně rozhovoru s autorem). V zahraničí publikovala formou samostatných kapitol věnovaných zejména vztahu vizuální kultury a kolektivní paměti v Palgrave Macmillan (2015), Springer Publishing House (2017) a Turku University Press (2018). V domácím prostředí přispěla například do časopisů Mediální studia, Sociální studia či Iluminace. Pravidelně se účastní zahraničních konferencí a veřejných diskuzí.

více info

Reference

Realizováno za podpory:

Financováno EU
NPO
Ministerstvo kultury
Jihlava
Státní fond kinematografie
Kraj Vysočina
Dále spolupracujeme