TEORETICKO-PRAKTICKÝ WORKSHOP PRO ZŠ
Natočte svůj vlastní krátký film: film o školní akci, exkurzi nebo o problému, který ve škole zažíváte.
Teoreticko-praktický workshop je cílený na 8. a 9. třídu základních škol. Téma workshopu může být proměnlivé. Filmem lze zaznamenat nejenom školní akci či exkurzi, ale lze jím postihnout i konkrétní problém, na který žáci ve škole narážejí. Nejde však pouze o konečný film, důležitý je i samotný proces průběhu jeho vzniku. Během celého workshopu průběžně otvíráme různé pohledy na věc (na audiovizuální obsah obecně i na zvolené téma) a skrze ně i téma kritického myšlení.
Odkrýváme způsoby manipulace obrazem, zvukem i střihem, tak aby pro každého z účastníků byl jasný obsah slov dokumentaristy Jorise Ivense: „Dokumentární film není okno, jímž se díváme na svět, je to svět sám pro sebe.“
Práce na filmu je týmovou prací (děti jsou rozděleny do menších skupin) a je tak skvělým prostředkem k posílení tzv. měkkých dovedností: komunikace, kooperace, vyjednávání. V rámci rešerší: sběr informací, objektivita, formulace a prezentace názoru. Dlouhodobé i krátkodobé plánování (práce s vymezeným časem v rámci hodin střihu). Žáci jsou konfrontováni se zpracováním nové výzvy: s očekáváním, naplněním i nenaplněním svých přání, s obavami. I přes průběžné plánování musí improvizovat a hledat nová řešení. A v rámci závěrečné prezentace dojdou k vlastní sebereflexi a zpětnému vyhodnocení.
Program se realizuje částečně v kině Dukla a částečně v prostředí školy. Možná je i varianta pouze ve škole.
http://www.jihlavske-listy.cz/clanek27052-skolaci-v-inkubatoru-natocili-dokumenty.html
Reakce žáků ze ZŠ O. Březiny:
„Pro mě to bylo přínosné, protože jsem si rozvinula komunikaci s lidmi. S výsledkem jsem velmi spokojená.“
„Spolupracovalo se mi skvěle, informace podané někým jiným než učitelem mě více zajímaly a bavily. Komunikace byla na perfektní úrovni.“
„Náš film jsme stříhali mnoho hodin. Stříhání bylo dost náročné, ale děkujeme moc paní střihačce. Dost nás to bavilo a nasmáli jsme se u toho.“
„Vlastně dokážu mluvit i před lidmi srozumitelně.“