CENTRUM DOKUMENTÁRNÍHO FILMU

logo MFDF Ji.hlavalogo DOK.REVUElogo Inspirační fórum

cs

Apolena Rychlíková

Apolena Rychlíková
Apolena Rychlíková je redaktorka webu A2larm.cz, publicistka, filmová a rozhlasová dokumentaristka. Působí jako komentátorka pro český rozhlas a Salón Práva, své texty píše pro celou řadu českých médií. Jako filmařka spolupracuje s předními českými produkcemi. Její film Hranice práce získal cenu za Nejlepší český dokument a Cenu diváků na MFDF Jihlava 2017 a Cenu filmových kritiků v témže roce. Je držitelkou Novinářské ceny za Nejlepší komentáře roku 2017, v roce 2021 pak získala cenu Novinářská křepelka pro novinářky a novináře do 33 let. Jako první Češka byla nominována na prestižní novinářskou cenu European Press Prize za svůj komentář Black Lives MAtter po Česku. Je iniciátorkou vzniku sborníku autorů a autorek nové levice s názvem Budoucnost, vydaném v roce 2020 v Nakladatelství IDEA, jednou z 28 evropských umělkyň, které publikovaly ve sborníku Europe 28. Vydává vlastní feministický podcast Kvóty. Je členkou Rady mezinárodní platformy Progressive International a spoluzakladatelkou interdisciplinární platformy Paměť města. Absolvovala magisterský program Katedry dokumentární tvorby na pražské FAMU. Dlouhodobě se věnuje otázkám sociálních nerovností, bydlení, politice a feminismu.

Publikace autora

Piko
vítězná knihaikona dok.kniha vítěz

Piko

Apolena Rychlíková
259 stran

Knížka PIKO: na životech feťáků záleží je první publicistickou knihou do hloubky mapující užívání nejznámější české drogy. Postupuje chronologicky od prvních vařičských bytů v komunistickém Československu až do nejžhavější současnosti. Uživatelé pervitinu plní z více než poloviny česká vězení. Mladí lidí z vyloučených lokalit často nemají jinou perspektivu cesty nahoru než skrze prodej drog. Pervitin se dostal na sociální sítě, kde najdeme nihilistické zpovědi uživatelů, jimž ještě není dvacet, ale už mají pocit, že nemají v životě žádnou naději. Pervitin v českém kontextu není jen drogou, ale i fenoménem, který zásadním způsobem ovlivňuje podobu české společnosti. Reportážní a analytické texty v knize doplňují unikátní ilustrace umělce a komiksového tvůrce Tomáše Motala.

Výpis filmů autora

Český žurnál: Hranice práce

Český žurnál: Hranice práce

Apolena Rychlíková / Česká republika / 2017 / 70 min. 0 sec.

Téměř pětina Čechů pracuje za částku menší, než je 83 korun na hodinu. Existuje pro ně specifické označení: pracující chudí. Novinářka Saša Uhlová se v dokumentu Apoleny Rychlíkové vydává na různá místa republiky zkoumat špatně placené práce, aby popsala, jaké jsou pracovní podmínky v současném Česku. Se skrytou kamerou v brýlích pracovala měsíc v nemocniční prádelně, drůbežárně, za pokladnou v supermarketu a týdny na brigádách – v žiletkárně a třídírně odpadu. Její reportáže pod názvem Hrdinové kapitalistické práce byly uveřejňovány od září na webu A2larm.cz. Během výzkumu se nechala doprovázet filmovým štábem pod vedením Apoleny Rychlíkové. Ten zachycoval Uhlovou při různých osobních situacích a dává možnost nahlédnout i na to, jak ona sama se vyrovnávala s koloběhem prací, změnami kolektivů, špatnými pracovními podmínkami a odloučením od rodiny.„Stála jsem několik měsíců blízko hrdinky, která ani chvíli neupřednostnila sama sebe před těmi, jejichž osudy nám chtěla přiblížit. Snad se ten záznam doby podaří časem dostat i k těm, kterých se týká.“ A. Rychlíková

bez náhledu

Hájek na zámku, Petr v podzámčí

Apolena Rychlíková / Česká republika / 2011 / 40 min. 0 sec.

FilmKANCLÉŘ vykresluje portrét vedoucího Kanceláře prezidenta republiky Petra Hájka, známého vyhraněně konzervativním pohledem, jímž měří svět: odmítá evoluční teorii, ale podporuje národní katolicismus, homosexuály označuje za devianty, občanská společnost je podle něj ztělesněním neomarxismu, tvrdí, že Bin Ládin je mediální fikce. Film byl natočen na Pražském hradě a na Hájkově chalupě.

bez náhledu

Intolerance: Chlad

Apolena Rychlíková / Česká republika / 2015 / 26 min. 0 sec.

Odkud se berou xenofobní nálady a proč se jim právě v Čechách v poslední době tak dobře daří? Dokumentaristka Apolena Rychlíková se snaží na tuto otázku hledat odpověď v Brně, kam se 1. května 2015 sjeli čeští neonacisté v rámci celoevropské neonacistické a fašistické akce „Za čistou Evropu“.

Realizováno za podpory:

Financováno EU
NPO
Ministerstvo kultury
Jihlava
Státní fond kinematografie
Kraj Vysočina
Dále spolupracujeme