CENTRUM DOKUMENTÁRNÍHO FILMU

logo MFDF Ji.hlavalogo DOK.REVUElogo Inspirační fórum

cs

Hilal Baydarov

Hilal Baydarov
Hilal Baydarov se narodil v roce 1987 v ázerbájdžánském Baku. Po získání magisterského titulu v oboru výpočetních věd nastoupil na studium filmu Sarajevskou filmovou akademii. Jeho dokumentární film dokument When the Persimmons Grew získal cenu Interreligious Award a Zvláštní uznání poroty po premiéře na festivalu Visions du Réel v Nyonu v roce 2019 a cenu Heart of Sarajevo za nejlepší dokument na Filmovém festivalu v Sarajevu. Jeho snímek Mother and Son byl uveden v dokumentární soutěži na IDFA 2019. Baydarovův hraný celovečerní film In between Dying měl premiéru v hlavní soutěži na Filmovém festivalu v Benátkách 2020.

Výpis filmů autora

Jeden den v Selimpaše

Jeden den v Selimpaše

Hilal Baydarov / Ázerbájdžán / 2018 / 64 min. 0 sec.

Muž a byt, o kterých nic nevíme. To jsou východiska konceptuálního dokumentu zakládajícího si na úmyslně omezeném množství informací, které divákovi poskytuje. Nahlížíme do intimního prostoru za zavřenými vstupními dveřmi, kde se odbývají ty nejvšednější činnosti: vaří se oběd, připravuje se čaj, obědvá se, chystá se oheň v krbu. V bytovém monodramatu ale zoufale absentuje druhý živoucí aktér, který by do něj vnesl děj vtělený do promluv. Stává se studií pobytu člověka na jeho nejvlastnějším místě – příbytek může být stejně tak hájemstvím klidu a bezpečí, jako zlatou klecí samoty.„Jaké jsou pocity člověka, který nic nedělá, zatímco každý očekává, že něco udělá? Co má dělat? Existuje obecně nějaký rozdíl mezi pocity dvou lidí? Co znamená portrét? Lidskou tvář, nebo něco jiného?“ H. Baydarov

Narozeniny

Narozeniny

Hilal Baydarov / Ázerbájdžán / 2018 / 63 min. 0 sec.

Osamělý život jako sled všednodenních rutinních úkonů ukazuje dokument, který režisér natočil o své matce. Je den jejích narozenin, manžel je už několik let po smrti a ostatní děti na ni zapomněly, vyjma syna, který zůstává stále za kamerou. Stárnoucí žena přesto uklízí, vaří a chystá vše pro případnou oslavu. Letmé kontroly displeje mobilu naznačují, že by jí udělalo radost i jen telefonické přání. Den narozenin dává pocitu samoty nový rám, stejně jako režisér ořezává různými přirozenými překážkami obraz kamery a zesiluje ruchovou stopu, aby vyniklo ticho, které hlavní postavu obklopuje.„Jeden den každého člověka vypovídá o jeho životě. Jak se cítíme během jednoho dne, tak se cítíme po celý život. Nic se nemění. Všechno se jen znovu a znovu opakuje. Stejně jako moje matka v den jejích narozenin.“ H. Baydarov

Realizováno za podpory:

Spolufinancováno EU
MPO
Ministerstvo kultury
Jihlava
Státní fond kinematografie
Kraj Vysočina
Dále spolupracujeme