CENTRUM DOKUMENTÁRNÍHO FILMU

logo MFDF Ji.hlavalogo DOK.REVUElogo Inspirační fórum

cs

Lionel Rogosin

Výpis filmů autora

Arabsko-izraelský dialog

Arabsko-izraelský dialog

Lionel Rogosin / Spojené státy / 1974 / 40 min. 0 sec.

V suterénu Rogosinova kina Bleecker Street Cinema se sešli palestinský básník Rašíd Husajn a izraelský novinář Amos Kenan. Staří přátelé, ale zároveň i zástupci dvou národů, které v 70. letech byly teprve na začátku dlouhé a zdaleka ještě neukončené cesty k vzájemnému porozumění a soužití na sdíleném území. Jejich vzdálenou domovinu, pro Husajna v emigraci dokonce nedostupnou, připomíná režisér vstřiháváním ikonických záběrů diskutovaných lokací a lidí. Podobná rozpolcenost se odráží i v dialogu dvou intelektuálů, bytostně se vzpírajících vnucované pozici nepřítele pro toho druhého.„Byl to prostý film, velice syrový, ale upřímný a úplně jiný než filmy, které se tehdy točily. Sklízel jsem za něj kritiku od extremistů na obou stranách. Přesto se mnoha lidem líbil, protože byl jiný.“ (Lionel Rogosin)---Zdroj citátu: https://festival.ilcinemaritrovato.it/film/arab-israeli-dialogue/

Černé kořeny

Černé kořeny

Lionel Rogosin / Spojené státy / 1970 / 60 min. 0 sec.

Na přelomu 60. a 70. let byla segregace ve Spojených státech amerických ještě živou a pro mnohé stále žitou vzpomínkou. Afroameričtí populární hudebníci a hudebnice v té době promlouvali k veřejnosti jedním z nejsilnějších hlasů o problémech rasové diskriminace a společenského násilí. Do zákulisí oblíbené country a bluesové produkce nás bere intimní a citlivý dokument propojující osobní výpovědi muzikantů, jejich hudbu a záběry z afroamerických komunit. Titulní černé kořeny totiž neodkazují jen k barvě pleti, ale metaforicky vyjadřují i povahu zkušenosti, ze které život minority vyrůstá.„Black Roots přivádí pět Afroameričanů k jednomu kavárenskému stolku: z rodinných vzpomínek, postřehů o současné situaci i touze po odplatě za nespravedlnosti vyrůstá silný obraz hrdosti na vlastní původ, zloby, zastrašování, veselí, bojové nálady i krásy.“---Zdroj citátu: https://festival.ilcinemaritrovato.it/en/film/black-roots/

Dobré časy, nádherné časy

Dobré časy, nádherné časy

Lionel Rogosin / Spojené státy / 1965 / 70 min. 0 sec.

Takřka dvacet let po konci války se v Londýně na typickém koktejlovém večírku sejde reprezentativní vzorek blahobytných převážně mladých lidí. Za rytmu rocku se občas v hovorech mihnou témata související s válkou, jako je jaderná katastrofa, život v armádě nebo zabíjení nepřítele. Zatímco small talk pádí nerušeně dál, režisér tyto momenty vnímá jako signály pro vizualizaci děsivě konkrétních obrazů ilustrujících povrchně vnímaný předmět řeči. Do filmu vstřihává unikátní dobové záběry, které sám Rogosin dohledal převážně ve filmových archivech v Anglii, Japonsku, Maďarsku nebo v Polsku.„Rogosin, vyzbrojen doporučujícím dopisem Bertranda Russella, vyráží se svým štábem na několik let trvající pouť po západní Evropě, sovětském bloku a sousedních asijských zemích, aby zde získal různorodé zpravodajské, vojenské a válečné filmové materiály z různých (často rozhodně nikoli vstřícných) státních archivů, které klade do kontrastu s vlastními inscenovanými polodokumentárními záběry z exkluzivního banketu.“---Zdroj citátu: https://uniondocs.org/event/2016-01-28-good-times-wonderful-times/

Realizováno za podpory:

Spolufinancováno EU
MPO
Ministerstvo kultury
Jihlava
Státní fond audiovize
Kraj Vysočina
Dále spolupracujeme