CENTRUM DOKUMENTÁRNÍHO FILMU

logo MFDF Ji.hlavalogo DOK.REVUElogo Inspirační fórum

cs

Michal Sikora

Michal Sikora

Výpis filmů autora

Batalives

Batalives

Petr Babinec, Karolina Zalabáková / Česká republika / 2017 / 75 min. 0 sec.

Tomáš Baťa vytvořil jedinečnou tovární výrobu, kolem které soustředil město s občanským zázemím pro své zaměstnance. V duchu takové filozofie založili bratři Baťové ve světě desítky satelitních měst podobných Zlínu. Některá si zachovala svou funkci dodnes, jiná jsou pouhým pomníkem slavných závodů. Poetické epizody se odehrávají v prostředí typických řadových domků, které slouží jako kulisa pro videoklip mladým Chorvatům nebo jsou upomínkou celého Baťova života v nizozemském Batadorpu. Pětice protagonistů z různých kontinentů vypráví jeden přes druhého svůj příběh ovlivněný baťovským systémem. „Baťovské motivační heslo, které stálo obrovskými písmeny na zdi oddělující továrnu od města, Dnes fantazie, zítra skutečnost mi vždycky přišlo strašně smutné. Mnohem lepší by bylo žít podle hesla Dnes skutečnost, ale zítra fantazie.“ K. Zalabáková

Fakír

Fakír

Roman Ďuriš / Česká republika, Slovensko, Polsko / 2024 / 82 min. 43 sec.

Romský mladík Dalibor se po dvou letech vězení vrací domů, kde je však nucen čelit rodinné krizi. Aby uchránil svého mladšího bratra Kevina od tvrdé výchovy otce-alkoholika, jenž nejde pro facku daleko, vynaloží veškeré síly, aby své matce pomohl vyhrát soud o Kevinovo opatrovnictví. Aby se vyrovnal s traumaty minulosti i náročnou přítomností, uniká do magického světa putovního cirkusu. Právě tam totiž ze sebe může shodit veškeré starosti a převtělit se do nebojácného fakíra, který chrlí a polyká oheň. Celovečerní debut Romana Ďuriše je vizuálně uhrančivou introspekcí houževnatého, životem zoceleného, avšak stále křehkého mladého člověka na okraji společnosti, který je odhodlaný změnit svůj osud k lepšímu.„S Daliborem jsem se seznámil na začátku pandemie, když jsme s kameramankou Michaelou Hoškovou navštívili malý kočovný cirkus. Nejvíce mě na něm zaujalo jeho chování, směs laskavosti a dětské naivity kontrastující s předstíranou chlapeckou drsností. Je úžasné, že navzdory všem traumatům nezahořkl, ale našel si svůj specifický způsob, jak se s bolestí vyrovnat.“ — Roman Ďuriš Zdroj citátu: Film New Europe

Les

Les

Lidia Duda / Česká republika, Polsko / 2024 / 84 min. 0 sec.

Asia a Marek si koupili starý dům u Bělověžského pralesa na východě Polska. Nejstarší les Evropy je pro ně a jejich tři děti útočištěm před světem sevřeným mnoha krizemi. Dny tráví chovem včel, posloucháním zvuků přírody, pozorováním zubrů a srnek. Nejsou ale jediní, kdo hledají bezpečí. Na záběrech kamer, které nainstalovali v lese, se krom zvířat začínají objevovat i lidé. Uprchlíci, kteří nejsou vítáni v Bělorusku ani Polsku. Zmatení, hladoví, zranění. Rodina zvyklá ochraňovat všechny živé tvory vnímá jako svou povinnost jim pomoct. I když tím riskují, že ztratí ráj, který si vytvořili.„Když tato humanitární krize začala, viděla jsem komentáře podporující obě strany, včetně politiky polské vlády. Snažím se nic neposuzovat příliš ukvapeně, zvlášť když jsem to sama nezažila, a tak jsem se jen ptala sama sebe: Kdybych tam měla dům, pomohla bych uprchlíkům, nebo ne?“Zdroj citátu: Variety

Realizováno za podpory:

Spolufinancováno EU
MPO
Ministerstvo kultury
Jihlava
Státní fond kinematografie
Kraj Vysočina
Dále spolupracujeme