CENTRUM DOKUMENTÁRNÍHO FILMU

logo MFDF Ji.hlavalogo DOK.REVUElogo Inspirační fórum

cs

Sergei Loznitsa

Sergei Loznitsa

Výpis filmů autora

Kyjevský proces

Kyjevský proces

Sergei Loznitsa / Ukrajina, Nizozemsko / 2022 / 106 min. 0 sec.

V lednu 1946 se v Kyjevě pod taktovkou Sovětského svazu konal soudní proces s nacistickými generály, důstojníky a jejich kolaboranty zodpovědnými za válečné zločiny. Snímek rekonstruuje průběh soudního procesu pomocí unikátních archivních záběrů ze soudní síně. V mrazivých výpovědích svědků*kyň a přeživších z masakru v Babím Jaru a z koncentračních táborů ožívají děsivé zločiny proti lidskosti proběhnuvší během války, které kontrastují s chladnokrevným popisem událostí nacistickými obžalovanými.„Pokud nebudeme mluvit o traumatech a tragédiích minulosti, budou nás navždy pronásledovat.“ (Sergej Loznica)---Zdroj: https://www.theatlantic.com/culture/archive/2022/04/sergei-loznitsa-donbass-interview-russia/629509/

Noc v opeře

Noc v opeře

Sergei Loznitsa / Francie / 2020 / 19 min. 48 sec.

Dokumentární miniatura renomovaného režiséra Sergeje Loznici vznikla jako pocta opernímu umění i polemika se společenskými rituály a historickou věrohodností. Střihový snímek kombinuje záběry z operních představení z padesátých a šedesátých let, politické oslavy a lidové veselice. Noblesa a grandióznost operních gala upomínající na francouzskou imperiální tradici jsou dekonstruovány smyšlenou montážní logikou, kde vítězí pouliční lidová kultura nad rituály francouzské buržoazie. Nad politickou alegorií a pojednáním o teatrálnosti ční nadčasové vystoupení Marie Callas v árii z Rossiniho Lazebníka sevillského.„Obecně je role divadla (i opery) v politice, včetně té současné, kolosální. Všechny politické akce, včetně hnutí za občanskou neposlušnost, mají rysy teatrálnosti. Ostatně sama politika je svého druhu scénickým představením.“ (Sergej Loznica)

Obyčejné dějiny ničení

Obyčejné dějiny ničení

Sergei Loznitsa / Německo, Litva, Nizozemsko / 2022 / 110 min. 0 sec.

V dokumentu inspirovaném knihou esejí Winfrieda Georga Sebalda se Sergej Loznica zabývá otázkou, zda je etické využívat civilní obyvatelstvo k válečným cílům a zda je možné morálně ospravedlnit užití prostředků hromadného ničení. Sestřih archivních záběrů zobrazuje německá města rozbombardovaná spojeneckými vojsky za druhé světové války a podává hrůzné svědectví o destrukci a jejích důsledcích, jež v mnoha kruzích zůstaly promlčené.„Podíváme-li se na můj nejnovější film, zkoumá princip, jenž se po druhé světové válce stal přijatelným, takřka standardním jevem. Útoky na civilní obyvatelstvo jsou dnes prakticky pravidelným prvkem válečné strategie. V současnosti lze tento princip sledovat na Ukrajině, ale krátce předtím se totéž dělo v Sýrii, zatímco okolní svět lhostejně přihlížel. Mám pocit, že tato idea, tento princip spočívající v masovém ničení by měl být podroben zkoumání a reflexi, a to nejen politiky, ale i filozofy, antropology a sociology, prostě všemi, kdo studují projevy lidské společnosti.“ — Sergei Loznitsa---Zdroj citátu: https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-news/ukrainian-director-sergei-loznitsa-history-destruction-cannes-2022-1235151641/

Realizováno za podpory:

Spolufinancováno EU
MPO
Ministerstvo kultury
Jihlava
Státní fond audiovize
Kraj Vysočina
Dále spolupracujeme