Sergei Loznitsa

Výpis filmů autora

Kyjevský proces
Sergei Loznitsa / Ukrajina, Nizozemsko / 2022 / 106 min. 0 sec.
V lednu 1946 se v Kyjevě pod taktovkou Sovětského svazu konal soudní proces s nacistickými generály, důstojníky a jejich kolaboranty zodpovědnými za válečné zločiny. Snímek rekonstruuje průběh soudního procesu pomocí unikátních archivních záběrů ze soudní síně. V mrazivých výpovědích svědků*kyň a přeživších z masakru v Babím Jaru a z koncentračních táborů ožívají děsivé zločiny proti lidskosti proběhnuvší během války, které kontrastují s chladnokrevným popisem událostí nacistickými obžalovanými.„Pokud nebudeme mluvit o traumatech a tragédiích minulosti, budou nás navždy pronásledovat.“ (Sergej Loznica)---Zdroj: https://www.theatlantic.com/culture/archive/2022/04/sergei-loznitsa-donbass-interview-russia/629509/

Noc v opeře
Sergei Loznitsa / Francie / 2020 / 19 min. 48 sec.
Dokumentární miniatura renomovaného režiséra Sergeje Loznici vznikla jako pocta opernímu umění i polemika se společenskými rituály a historickou věrohodností. Střihový snímek kombinuje záběry z operních představení z padesátých a šedesátých let, politické oslavy a lidové veselice. Noblesa a grandióznost operních gala upomínající na francouzskou imperiální tradici jsou dekonstruovány smyšlenou montážní logikou, kde vítězí pouliční lidová kultura nad rituály francouzské buržoazie. Nad politickou alegorií a pojednáním o teatrálnosti ční nadčasové vystoupení Marie Callas v árii z Rossiniho Lazebníka sevillského.„Obecně je role divadla (i opery) v politice, včetně té současné, kolosální. Všechny politické akce, včetně hnutí za občanskou neposlušnost, mají rysy teatrálnosti. Ostatně sama politika je svého druhu scénickým představením.“ (Sergej Loznica)

Obyčejné dějiny ničení
Sergei Loznitsa / Německo, Litva, Nizozemsko / 2022 / 110 min. 0 sec.
V dokumentu inspirovaném knihou esejí Winfrieda Georga Sebalda se Sergej Loznica zabývá otázkou, zda je etické využívat civilní obyvatelstvo k válečným cílům a zda je možné morálně ospravedlnit užití prostředků hromadného ničení. Sestřih archivních záběrů zobrazuje německá města rozbombardovaná spojeneckými vojsky za druhé světové války a podává hrůzné svědectví o destrukci a jejích důsledcích, jež v mnoha kruzích zůstaly promlčené.„Podíváme-li se na můj nejnovější film, zkoumá princip, jenž se po druhé světové válce stal přijatelným, takřka standardním jevem. Útoky na civilní obyvatelstvo jsou dnes prakticky pravidelným prvkem válečné strategie. V současnosti lze tento princip sledovat na Ukrajině, ale krátce předtím se totéž dělo v Sýrii, zatímco okolní svět lhostejně přihlížel. Mám pocit, že tato idea, tento princip spočívající v masovém ničení by měl být podroben zkoumání a reflexi, a to nejen politiky, ale i filozofy, antropology a sociology, prostě všemi, kdo studují projevy lidské společnosti.“ — Sergei Loznitsa---Zdroj citátu: https://www.hollywoodreporter.com/movies/movie-news/ukrainian-director-sergei-loznitsa-history-destruction-cannes-2022-1235151641/