CENTRUM DOKUMENTÁRNÍHO FILMU

logo MFDF Ji.hlavalogo DOK.REVUElogo Inspirační fórum

cs

Šimon Špidla

Šimon Špidla
Šimon Špidla (1980) vystudoval obor kamera na Filmové škole ve Zlíně (2001) a střihovou skladbu na pražské FAMU (2007). Natočil mj. sérii kontemplačních filmů Na náplavce (2003), Posun (2004), který byl uveden na festivalech v Anger a Clermont-Ferrandu. Josef Božek (2005) a krátkou studii o samopalu Sa 58 Jen pro vnitřní potřebu (2006). V roce 2011 uvede film Mrtvá trať. Jako střihač spolupracoval s řadou předních českých filmařů, mj. s Věrou Chytilovou, Janem Němcem, Lucií Královou, Erikou Hníkovou a mnoha dalšími. Mnohé z filmů, které stříhal získaly ocenění např. film Bába (2008, Zuzana Špidlová) zvítězil v sekci cinéfondation v Cannes, Marta (2005, Marta Nováková) byl oceněn jako nejlepší debut v Cottbusu, Nízký let (2005, Jan Šikl) získal cenu pro nejlepší český film na MFDF Jihlava, Česká RAPublika (2008, Pavel Abrahám, Tomáš Bojar) zvítězil jako nejlepší český dokument na Finále Plzeň.

Výpis filmů autora

Dva nula

Dva nula

Pavel Abrahám / Česká republika / 2012 / 108 min. 0 sec.

22 pohledů na ty, kteří se dívají, nabízí český fotbalový dokument Pavla Abraháma. Na zápase Sparty se Slavií tvůrci natáčeli 22 kamerami spontánní reakce různých návštěvníků, fanoušků, turistů, intelektuálů i zaměstnanců ochranky. Experiment s českým národním sportem ukazuje fotbal jako hru, kolem které fotbaloví diváci rozvíjejí svébytnou škálu různorodých her.  

Gottland

Gottland

Viera Čákanyová, , Rozálie Kohoutová, Lukáš Kokeš, Klára Tasovská / Polsko, Slovensko, Česká republika / 2014 / 100 min. 0 sec.

Polský novinář Mariusz Szczygieł popisuje Českou republiku, o které napsal knihu Gottland, jako zemi hororu, smutku a grotesky, kterou by nevymyslel ani Kafka. Na motivy některých z jeho povídek natočila pětice českých dokumentaristů film, jenž experimentuje s hranicí dokumentu a inscenovaných scén. Petr Hátle například rekonstruuje archivní rozhovor Otakara Vávry a Lídy Baarové, Viera Čákanyová v některých scénách využívá animaci, Lukáš Kokeš vytváří analogii mezi pohybem kamery a běžícím pásem. Tvůrci tak přinášejí originální a kritický pohled na naše moderní dějiny.DETAIL:„Kdy se ten pás zastaví? To nevím, nemůže se zastavit. Každý se chce mít líp a líp, chce víc a víc věcí, takže musí do toho i víc investovat. Z toho už nejde vyskočit. Je to takový mraveniště.“

bez náhledu

Monitor venkova

Adam Oľha / Česká republika / 2011 / 26 min. 0 sec.

FilmKONFLIKT ukazuje originální domy architekta Svatopluka Sládečka, čnící mezi klasickou vesnickou zástavbou. Domy, které nesou názvy jako Monitor, Sysel nebo Flaška, vzbuzují u sousedů často rozpaky a jitří emoce. Režiséra společně s moderní architekturou na českých vesnicích zajímá vztah lidí k jejich domům v širším sociálním a kulturním kontextu.

Realizováno za podpory:

Financováno EU
NPO
Ministerstvo kultury
Jihlava
Státní fond kinematografie
Kraj Vysočina
Dále spolupracujeme