CENTRUM DOKUMENTÁRNÍHO FILMU

logo MFDF Ji.hlavalogo DOK.REVUElogo Inspirační fórum

cs

Frederick Wiseman

Frederick Wiseman
Frederick Wiseman se k dokumentární tvorbě dostal přes právnické vzdělání. Získal četná filmová ocenění a dále členství v Guggenheimově a MacArthurově spolku. V institucích, které zkoumal na počátku kariéry – nemocnice, střední škola, základní vojenská služba, centrum sociální péče, policejní okrsek – vládly „problémy“, které odhaloval. Díky tomuto přístupu odkrývá přiznanou i nepřiznanou konformitu a nerovnoprávnost americké společnosti. Wisemanovy filmy jsou také zamyšlením nad demokracií. Jaký portrét americké společnosti jeho snímky podávají, je to , „americký sen“ nebo spíš „klimatizovaná noční můra“? Jindy se ve svých filmech zabývá méně zřetelně ohraničenými institucemi, jako je svět módy, veřejný park či lyžařské středisko. Vedle zkoumání společenských a etických otázek se nebojí ve svých filmech dotknout i „velkých“ metafyzických témat, jako jsou postižené děti či umírající pacienti. Filmový tvůrce se tak ve svých snímcích snaží zahrnout veškerou lidskou zkušenost. Styl Wisemanových filmů se často označuje jako observační, s kořeny v takzvaném direct cinema. Wiseman také natáčel filmy za hranicemi vlastní země, na Sinaji, v Německu a v Panamě. Pokaždé se však zabýval tématem Američanů v cizině. V roce 1993 sledoval v rámci filmu Ballet/ Balet zkoušky Amerického baletního divadla v New Yorku a jejich vystoupení po Evropě. Wiseman také dlouho toužil natočit film ve Francii a to se mu povedlo v roce 1995, kdy zdolal instituci ze všech nejfrancouzštější, Comédie Franҫaise. Ve filmech Ballet a La Comédie-Franҫaise si Wiseman klade otázku, jaké podmínky jsou pro uměleckou tvorbu určující, a jak vytvořit takové podmínky, aby režisér, herec či tanečník mohli docílit perfektního, ne-li nepřekonatelného vystoupení, a jak funguje specifický dialekt divadla, který staví do opozice osobní tvorbu a skupinovou spolupráci, které zároveň přesahuje. Za léta práce se jeho snímky staly zdařilou směsicí pozorování, svědectví, úvah, absence předsudků, odvahy a humoru. Jedná se o dílo stejně komplexní jako jiná fikční díla (román, drama, hudba či film), má stejnou hloubku, rozpory a otázky bez odpovědí. Zdroj: dafilms.cz

Výpis filmů autora

MENUS-PLAISIRS – Les Troisgros

MENUS-PLAISIRS – Les Troisgros

Frederick Wiseman / Spojené státy / 2023 / 240 min. 0 sec.

Tříhvězdičková michelinská restaurace La Maison Troisgros byla založena ve stejném roce, kdy se Frederick Wiseman narodil. Třiadevadesátiletý filmař se o ní rozhodl natočit svůj 44. film, příznačně nazvaný „malá potěšení“, a splnit si tak jeden z odvěkých snů. Ve vyhlášeném podniku ve francouzském městečku Roanne strávil několik týdnů na jaře 2022, kdy dlouholetí majitelé předávali otěže synovi. Čtyřhodinový dokument pozvolna odhaluje vnitřní fungování restaurace, kterou rodina Troisgrosových provozuje již po čtyři generace. Vedle managementu a obsluhy Wiseman trpělivě pozoruje i kuchaře připravující lahodné kulinářské kreace. „V létě 2020 jsem byl měsíc u kamaráda v Burgundsku. Abych přátelům poděkoval, hledal jsem v průvodci Michelin dobrou restauraci v okolí. Našel jsem Troisgros a dali jsme si skvělý oběd. Po jídle se u našeho stolu zastavil šéfkuchař César Troisgros. Poděkovali jsme mu za vynikající jídlo. Aniž bych to plánoval, najednou jsem se ho zeptal, jestli by neuvažoval o tom, že by o své restauraci nechal natočit dokumentární film. Řekl, že o tom popřemýšlí, a za půl hodiny se vrátil a řekl: ‚Proč ne?‘. Pak jsme si vyměnili několik dopisů a on mi udělil formální souhlas. S natáčením filmu jsem počkal až do jara 2022, kdy odezněla epidemie covidu.“ — Frederick WisemanZdroj citátu: La Biennale di Venezia 2023

Radnice

Radnice

Frederick Wiseman / Spojené státy / 2020 / 275 min. 0 sec.

Observační snímek nabízí detailní vhled do každodenní práce vedení radnice města Boston ve státě Massachusetts a aktivit jeho starosty Martyho Walshe. Jednání zastupitelů, schůzky s občany i terénní práce jednotlivých zaměstnanců zrcadlí obtíže, s nimiž se nepotýká pouze Boston, ale celé Spojené státy. Problematika rasové nerovnosti, bezdomovectví, obchodování s chudobou nebo klimatické změny se odráží v konkrétních krocích městské správy. Komplexní obraz významné společenské instituce ilustruje nesnáze, s nimiž se potýkají lokální demokraticky smýšlející orgány v době vlády Donalda Trumpa. „Film Radnice jsem natočil, aby ukázal, proč lidé k úspěšnému soužití potřebují vládu.“ F. Wiseman

Realizováno za podpory:

Spolufinancováno EU
MPO
Ministerstvo kultury
Jihlava
Státní fond audiovize
Kraj Vysočina
Dále spolupracujeme